Vi har tillsammans suttit och funderat på vad vi vill ha reda på och kom fram till att vi skulle vilja ha lite feedback eller respons på lärandetillfället som vi har planerat hittills. Finns det något som vi inte har tänkt på eller behöver ha i åtanke när vi går ut och ska genomföra det här med barn och elever? Se nedan.
Genomförande i förskola och skola: Vi kommer genomföra ett lärandetillfälle då vi tillsammans med eleverna ska genomföra experiment och ta reda på samt diskutera kring frågan: Vad innebär det att ljus reflekteras? Frågan har utgångspunkt från Concept Cartoon. Vi vill genomföra ett experiment med laserpekare som ljuskälla och en spegel. Barnen/eleverna ska få testa själva och upptäcka på egen hand vad som händer när man lyser med en laserpekare på en spegel. De ska även ändra vinkel för att se hur reflektionen och träffpunkten skiljer beroende på vart man står i förhållande till spegeln. Efter en stund kommer vi byta och låta barnen/eleverna lysa direkt på väggen istället för att kunna se ifall det är någon skillnad. Vad upptäcker de? För att synliggöra ljusets reflektion ännu mer kommer vi använda oss av snöre och tennisboll för att demonstrera ljusets reflektion.
Först ska spegeln stå mot en vägg och efter en stund byter vi och lägger den ner på golvet. Barnen eller eleverna ska då lysa med laserpekaren igen på spegeln samtidigt som vi vuxna visar med både snöre och tennisboll, hur ljuset reflekteras. Sen ska vi även med barnen eller eleverna diskutera och undersöka om spegelbilden är sann? Till det kommer vi genomföra ett litet experiment då barnen och eleverna ska få skriva sitt förnamn på ett A4papper och hålla upp det framför sig mot spegeln. Vad händer?
Det här är vad vi har kommit fram till hittills i vår planering av lärandetillfället. Vi undrar över om det måste vara exakt samma typ av lektion för både barn och elever? Den kognitiva nivån skiljer sig rätt mycket från barn i förskolan till eleverna i skolan och därför kan det vara bra att ha en varierande lektion som utmanar istället för att uttråka. Svaren på intervjuerna kan se olika ut beroende på vilka erfarenheter barnen och eleverna har och därför kan det vara svårt att utgå från att lektionsplaneringen håller för var och en av oss. Med andra ord, hur identiska ska våra lektioner vara inom gruppen?
Genomförande i förskola och skola: Vi kommer genomföra ett lärandetillfälle då vi tillsammans med eleverna ska genomföra experiment och ta reda på samt diskutera kring frågan: Vad innebär det att ljus reflekteras? Frågan har utgångspunkt från Concept Cartoon. Vi vill genomföra ett experiment med laserpekare som ljuskälla och en spegel. Barnen/eleverna ska få testa själva och upptäcka på egen hand vad som händer när man lyser med en laserpekare på en spegel. De ska även ändra vinkel för att se hur reflektionen och träffpunkten skiljer beroende på vart man står i förhållande till spegeln. Efter en stund kommer vi byta och låta barnen/eleverna lysa direkt på väggen istället för att kunna se ifall det är någon skillnad. Vad upptäcker de? För att synliggöra ljusets reflektion ännu mer kommer vi använda oss av snöre och tennisboll för att demonstrera ljusets reflektion.
Först ska spegeln stå mot en vägg och efter en stund byter vi och lägger den ner på golvet. Barnen eller eleverna ska då lysa med laserpekaren igen på spegeln samtidigt som vi vuxna visar med både snöre och tennisboll, hur ljuset reflekteras. Sen ska vi även med barnen eller eleverna diskutera och undersöka om spegelbilden är sann? Till det kommer vi genomföra ett litet experiment då barnen och eleverna ska få skriva sitt förnamn på ett A4papper och hålla upp det framför sig mot spegeln. Vad händer?
Det här är vad vi har kommit fram till hittills i vår planering av lärandetillfället. Vi undrar över om det måste vara exakt samma typ av lektion för både barn och elever? Den kognitiva nivån skiljer sig rätt mycket från barn i förskolan till eleverna i skolan och därför kan det vara bra att ha en varierande lektion som utmanar istället för att uttråka. Svaren på intervjuerna kan se olika ut beroende på vilka erfarenheter barnen och eleverna har och därför kan det vara svårt att utgå från att lektionsplaneringen håller för var och en av oss. Med andra ord, hur identiska ska våra lektioner vara inom gruppen?
Jag har tagit del av ert inlägg och har det som jag behöver för att kunna förbereda mig, vi ses imorgon!
SvaraRadera/Johan