Frågan löd: Varför tror ni att man kan se sig själv i spegeln?
Dessa var svaren:
- Vatten i spegeln
- Ögon
- Putsad spegel
- Slipad spegel
- Sand
- Svart skiva på baksidan
- En glasruta på spegeln
- En färg under glaset
- Solen
- Ljuset
- Eld
- Lampor
- Vinklar
Hej och välkomna till grupp 5B's blogg som här ska ta med er in i kursen "Naturvetenskap och teknik för tidiga åldrar". Här kommer ni kunna läsa och följa inlägg som behandlar olika moment och uppgifter vi genomför under terminens gång. Ni kommer även få följa våra tankar och reflektioner kring seminarium, arbetsprocessen om valt tema (ämnesområde) och annat smått och gott! Välkomna!
Mycket intressant att upptäcka under en intervju att elevers svar tillsammans är mycket nära det som egentligen gäller för spegelbild med förklaring utifrån det naturvetenskapliga perspektivet. Skulle vara intressant att utveckla svar som "ljuset och vinklar" med att ställa följdfrågor till eleverna. Du skriver att det verkade vara svårt att svara på frågan. Med tanke på att eleverna är i årskurs två, dyker det upp en reflektion att än så länge hade eleverna tydligen ingen undervisning riktad till ljusets egenskaper. Är det ett område som är för abstrakt för eleverna att förstå eller är denna ingen "traditionell" ämnesområde i tidiga åldrars unedrvisning?
SvaraRadera