Under en tid har jag på min praktik- och fältstudieplats noterat en process av att använda och för fram tekniska hjälpmedel in i verksamheten. Jag kan kort i början av inlägget berätta att det har gått framåt!
Förskola
I förskolan arbetar lärarna aktivt med att få in tekniken och tekniska hjälpmedel mer i verksamheten. Jag har tidigare haft praktik där och då fanns det knappt något av den sortens tekniska hjälpmedel att tal del av. Det som jag såg vara i bruk var en dator som stod inträngd i hörnet. Den användes dock alltför sällan.
När jag kom tillbaka till förskolan efter några månader såg jag tydliga förändringar. Datorn har flyttats fram och fått nytt ljus och användes aktivt av, både för lek och undervisningssyfte. Barnen fick spela olika sorters spel och det fanns även spel som ämnade lärande och där barnen fick klura ut gåtor etc. Jag vet också sen tidigare att lärarna på förskolan tar mycket kort med digitalkameran vid utflykt eller andra tillfällen under dagen. Nu hade de köpt en digital fotoram så när barnen har gått hem för dagen sätter de in korten i en digital fotoram som barn, föräldrar och lärare kan titta på när de vill. Den digitala fotoramen uppskattas mycket av föräldrarna som på morgonen eller eftermiddagen kan sätta sig en stund och se vad det är barnen har haft för sig under dagen.
Ett annan intressant tekniskt hjälpmedel som lärarna har börjat använda är Overhead. Jag vet inte om den används så ofta från lärarnas sida men en sak vet jag och det är att barnen brukar använda den när de vill kalkylera något på papper. Jag har också sett att de placerar olika föremål på glasytan och lyser mot väggen för att skapa fräcka ljusmönster. Ginner & Mattsson (1996) menar att teknik är bland annat olika redskap man sätter mellan sig själv och omgivningen.
Jag kan kort sammanfatta att de arbetar aktivt med att se vad det finns för tekniska hjälpmedel och vad för tekniska möjligheter det finns för att underlätta och främja barnens lärande. Det gjorde mig glad och positiv att se lärarnas intresse och nyfikenhet för tekniken och att de vill utforska den världen ännu mer. Barnen växer upp i ett samhälle som ryms av miljontals tekniska prylar och på det sättet, vet jag av erfarenhet, skapar de sig ett tidigt intresse och behov av att vilja utforska det ännu mer.
Skola
Vi får självklart inte glömma bort skolan. Jag har under mina år som student sett olika typer av klassrum. Jag har två typexempel och det är klassrum som fortfarande står stilla i den traditionella undervisningen och använder saker från senare stenåldern och klassrum som verkligen har vågat ta steget till att anpassa ny teknik och tekniska hjälpmedel i undervisningen Jag väljer att utgå från den klassen jag är i nu och där jag utför mina fältstudier. Tidigare under terminen hade min handledare tillsammans med lärare gått ihop och rent utsagt krävt rektorn och skolledningen på en projektor. Tillslut, efter några månader, fick min handledare en projektor och hon använder den aktivt. i undervisningen I klassrummet finns även två datorer där eleverna arbetar med att skriva berättelser eller skapa egna sagor med hjälp av olika program. Tekniken finns där och det är så kul att se att den används! Det märks tydligt att dagens barn/ungdomar växer upp i ett tekniskt samhälle och de har oerhört mycket förkunskaper för teknik och deras funktion.
Jag tycker att vi behöver arbeta och kämpa aktivt med att öppna upp ögonen för hur bra tekniken är idag samt dagen tekniska hjälpmedel kan underlätta undervisningen för lärare. Nackdelen som jag ser det är att alltför många verksamma lärare är ointresserade pga att de inte är intresserade av att lära sig men är ovetande vad de går miste om.
Förskola
I förskolan arbetar lärarna aktivt med att få in tekniken och tekniska hjälpmedel mer i verksamheten. Jag har tidigare haft praktik där och då fanns det knappt något av den sortens tekniska hjälpmedel att tal del av. Det som jag såg vara i bruk var en dator som stod inträngd i hörnet. Den användes dock alltför sällan.
När jag kom tillbaka till förskolan efter några månader såg jag tydliga förändringar. Datorn har flyttats fram och fått nytt ljus och användes aktivt av, både för lek och undervisningssyfte. Barnen fick spela olika sorters spel och det fanns även spel som ämnade lärande och där barnen fick klura ut gåtor etc. Jag vet också sen tidigare att lärarna på förskolan tar mycket kort med digitalkameran vid utflykt eller andra tillfällen under dagen. Nu hade de köpt en digital fotoram så när barnen har gått hem för dagen sätter de in korten i en digital fotoram som barn, föräldrar och lärare kan titta på när de vill. Den digitala fotoramen uppskattas mycket av föräldrarna som på morgonen eller eftermiddagen kan sätta sig en stund och se vad det är barnen har haft för sig under dagen.
Ett annan intressant tekniskt hjälpmedel som lärarna har börjat använda är Overhead. Jag vet inte om den används så ofta från lärarnas sida men en sak vet jag och det är att barnen brukar använda den när de vill kalkylera något på papper. Jag har också sett att de placerar olika föremål på glasytan och lyser mot väggen för att skapa fräcka ljusmönster. Ginner & Mattsson (1996) menar att teknik är bland annat olika redskap man sätter mellan sig själv och omgivningen.
Jag kan kort sammanfatta att de arbetar aktivt med att se vad det finns för tekniska hjälpmedel och vad för tekniska möjligheter det finns för att underlätta och främja barnens lärande. Det gjorde mig glad och positiv att se lärarnas intresse och nyfikenhet för tekniken och att de vill utforska den världen ännu mer. Barnen växer upp i ett samhälle som ryms av miljontals tekniska prylar och på det sättet, vet jag av erfarenhet, skapar de sig ett tidigt intresse och behov av att vilja utforska det ännu mer.
Skola
Vi får självklart inte glömma bort skolan. Jag har under mina år som student sett olika typer av klassrum. Jag har två typexempel och det är klassrum som fortfarande står stilla i den traditionella undervisningen och använder saker från senare stenåldern och klassrum som verkligen har vågat ta steget till att anpassa ny teknik och tekniska hjälpmedel i undervisningen Jag väljer att utgå från den klassen jag är i nu och där jag utför mina fältstudier. Tidigare under terminen hade min handledare tillsammans med lärare gått ihop och rent utsagt krävt rektorn och skolledningen på en projektor. Tillslut, efter några månader, fick min handledare en projektor och hon använder den aktivt. i undervisningen I klassrummet finns även två datorer där eleverna arbetar med att skriva berättelser eller skapa egna sagor med hjälp av olika program. Tekniken finns där och det är så kul att se att den används! Det märks tydligt att dagens barn/ungdomar växer upp i ett tekniskt samhälle och de har oerhört mycket förkunskaper för teknik och deras funktion.
Jag tycker att vi behöver arbeta och kämpa aktivt med att öppna upp ögonen för hur bra tekniken är idag samt dagen tekniska hjälpmedel kan underlätta undervisningen för lärare. Nackdelen som jag ser det är att alltför många verksamma lärare är ointresserade pga att de inte är intresserade av att lära sig men är ovetande vad de går miste om.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar