Ginner och Mattsson (1996) hävdar också att tekniken fungerar som en "bro" mellan oss människor och naturen, att vi får en förståelse för naturen genom tekniken, t. ex genom forskningsstationer eller naturfilmer där vi får se händelseförlopp i naturen.
Om jag då med detta i åtanke vänder blicken mot förskola och skola med ett teknikperspektiv skulle jag vilja hävda att allt material är teknik som är framtaget för att barn och elever ska erhålla en förståelse för saker och ting samt ges möjlighet att utvecklas vidare både kunskapsmässigt som mognadsmässigt. I kursplanen för teknik står det att ämnet delvis syftar till att öppna elevernas ögon för vardagstekniken samt även delvis visa på teknikens funktion i samhället.
Jag nämnde att jag ansåg att allt material i skola och förskola skulle vara teknik, i förskolan finns det bland annat lego, byggsatser och cyklar. Sen har förskolan också en dator som barnen har tillgång till och kan spela spel på, digitalkameror för pedagogisk dokumentation samt korttagning vid utflykter och annat, dessa kort kan sedan beskådas av barn och föräldrar i en digital fotovisare. I skolan finns det skrivmaterial och läroböcker, datorer och miniräknare, magneter och projektorer(1 per hus) dessa används mest för tv- spel på fritids.
Detta är en kort sammanfattning om vad som finns tillgängligt på min fältstudieskola/förskola, skulle jag försöka skriva ner allt skulle det bli för långt.
Referenser:
- Ginner, T. & Mattsson, G. (red.) (1996). Teknik i skolan. Lund: Studentlitteratur.
- Utbildningsdepartementet. (2008). Grundskolan, Kursplaner och betygskriterier. Stockholm: Fritzes.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar