tisdag 30 mars 2010

Kamera - teknik i barnens vardag

Historia
Benämningen kamera kommer från latinets "camera obscura" som betyder mörkt rum. På
1500-talet visste man att i ett mörkt rum med ett litet hål i ena väggen uppträdde på motsatta väggen en upp- och nedvänd bild på landskapet utanför. En tillämpning av denna princip är den enkla hålkameran, där "linsen" utgörs av ett litet hål, stort som ett nålstick. På 1700-talet kom man på att silversalter var ljuskänsliga. Genom att man under 1800-talet kom på olika sätt att göra avbildningen beständig, kunde kameran utvecklas, och de första fotografierna framställas. Fransmannen Joseph Nicéphore Niépce var den förste som gjorde en kamera 1826 men det tog åtta timmar att exponera bilden och den blev väldigt oskarp.
Genom åren har de ljuskänsliga emulsionerna förfinats och förmår att avbilda färgerna antingen i en gråskala som upplevs som normal, eller att avbilda färgerna naturtroget. Kameror idag finns i många olika utföranden och prislägen. Allt från billiga engångskameror till avancerade specialkameror för professionellt bruk. Med utvecklingen av digitalkameran är kameramarknaden utsatt för omfattande och snabba förändringar.
Kamerans principiella uppbyggnad
En kamera består av en ljustät kammare i vilken det i ena änden sitter ett objektiv eller motsvarande och i den andra något ljuskänslig material. En bild projiceras på det ljuskänsliga materialet, och denna bild kan reproduceras till ett fotografi. På äldre kameror fastnar bilden på en film. Digitala kameror lagrar istället bilderna elektroniskt.
Digital kamera
Ljus från motivet släpps in i kameran när slutaren öppnas och kommer in via kamerans lins. Linsen fokuserar ljuset för att skapa en bild på ett mikrochip. Bilden delas upp i tusentals mycket små pixlar. Chippet lagrar information om färgen på varje pixel i minnet. Bilden kan sedan överföras till en dator.

(wikipedia.se, Globe.förlaget (2008). Hur saker fungerar)

2 kommentarer:

  1. Hej!

    Intressant läsning! Kamera är något som är vanligt förekommande både i förskolan/skolan och hemmet och är på så sätt en naturlig del av barnens/elevernas vardag. Elfström, Nilsson, Sterner och Wehner-Godée (2008) framhåller att undervisningen ska behandla sådant som berör elevernas erfarenheter och det anser jag att kameran gör. Vad skulle ni välja att ta upp om ni valde att undervisa om en kamera?

    Referenser
    Elfström, I., Nilsson, B., Sterner, L. och Wehner- Godée, C. (2008). Barn och naturvetenskap - upptäcka, utforska, lära. Stockholm: Liber.

    SvaraRadera
  2. Hej Karin,
    jag funderade runt din fråga. En undervisning om kamera skulle jag bygga upp på en experiment som beskrivs i en experiment bok om ljus och ljud (2004) då gäller det att göra eget fotografi. Man ska klippa ut några figurer ur svart papper, mörklägga rummet och ta fram ett fotopapper. Man ska sedan ta svarta pappret och ev några föremål och lägga dessa på fotopappret. Sedan riktar man en lampa mot fotopapret och låter den lysa några minuter.Lampa släks - Vad är det som händer?. Kan blir en utgångspunkt för en förklaring till kamerans funktion.

    (Referens: Egna experiment med ljud och ljus, Valentin, 2004)

    SvaraRadera