onsdag 10 mars 2010

Ljusets färger

Det var förra helgen, närmare bestämt under lördag förmiddag då jag var på väg ut med min flickvän som jag upptäckte en sak som jag var tvungen att fotografera.

Här har det skett en brytningspunkt någonstans och min gissning var från fönstret i vardagsrummet. Då tänker nog ni, det kan väl inte bli så tydlig uppdelning av ljusets färger bara av att ljuset går igenom fönstret. Nej, det kan det inte bli och det hade inte regnat heller för den delen. Men vi hade persiennerna neddragna och jag tror det var anledningen till att det vita ljuset från solen delades upp till ett spektrum av olika färger. Det vill säga man får de synliga färgerna uppdelade. Ärligt talat så blev jag helt tagen! För mig har nog inte solljusets färger uppenbarat sig så tydligt för mig förut och jag tyckte det var fascinerande.

Att det vita ljuset bildar ett spektrum av olika färger beror på att ljuset har olika våglängder. Ordet våglängd betyder avståndet mellan två vågtoppar i en vågrörelse. Det vita ljuset som vi kan skåda är en kombination av alla färger (våglängder)

2 kommentarer:

  1. Vilka underbara bilder Andreas. Jag blir verkligen inspirerad och vill kunna utföra något liknande på förskolan/skolan. Jag kan se alla de vackra färgerna och jag tror att barn skulle älska ett sådant utförande.

    SvaraRadera
  2. Jag håller helt med dig Gunilla genom att visa hur solens ljus bryts upp i olika färger genom något slags prisma kan man även dra paralleller till regnbågen och berätta om den.

    Och såpbubblor fungerar ju också som ett slags prismor även om ljuset bryts upp i olika färger och låter färgerna vara på bubblans yta.

    Det skulle vara intressant att se hur barn och elever skulle tolka detta slags fenomen om man lätt dem observera fenomenet som Sjöberg (2000) hävdar är det ända sättet att förstå ett fenomen.

    Med detta menar jag att lyssna till dem när det ska beskriva fenomenet, vad som händer och vad som sker och vad de tror är orsaken till det hela.

    Sjöberg, S. (2000). Naturvetenskap som allmänbildning en kritisk ämnesdidaktik. Lund: Studentlitteratur.

    SvaraRadera