fredag 12 mars 2010

Spegel som ett fenomen i vardag

I små barns vardag är spegel något väldigt fascinerande och de kan undersöka sin egen spegelbild länge. Detta kunde jag observera under mina två barns uppväxt. Om man tittar på små barns leksaker så ofta förekommer spegel som en del av dessa. Spegel är ett utmärkt hjälpmedel i små barns upptäckandet av sin egen identitet som många förskolor har i åtanke.
Spegel som en vardags fenomen är dock inte självklar för att förstå sig på även hos många vuxna. Det blir därför spännande att undersöka barns /elevers tankar om spegel som fenomen utifrån ett naturvetenskapligt perspektiv. Frågan vi bestämde vi oss att ställa till barnen och elever i förskolan och skolan under våra intervjuer kommer att blir:
"Varför tror ni att man kan se sig själv i spegeln?"

2 kommentarer:

  1. Håller med om att speglar kan man se överallt på leksaker som barn leker med och man har ju säkerligen oftast en eller flera speglar hemma. Ska bli spännande att få höra vad ni får för svar av barnen/eleverna på den frågan sedan :)

    SvaraRadera
  2. Ja speglar finns det gott om och det brukar vara roligt att se hur små barn fascineras av dess funktion. Det är även roligt att se hur djur agerar på denna konstruktion hemma hos min familj har vi både katt och hund och när det gäller katterna så ignorerar de spegeln eller attackerar spegelbilden, de kan också bli rädda och gömma sig eller bara undersöka vad det är innan de vänder ryggen till. Tyvärr har jag inte fått se hur hunden reagerar då hon inte har varit i närheten av speglar i hennes höjd.

    När det gäller vår fråga här måste jag säga att jag innan detta arbete nog aldrig skulle kunna svara på frågan

    SvaraRadera