måndag 3 maj 2010

Naturvetenskapslektion - Ljusets reflektion

Syfte
Vårt syfte med lektionen är att visa på, reflektera och föra diskussion om ljus och reflektion samt hur ljus reflekteras på olika ytor, tillsammans med barn och elever.

Övergripande mål

Lpfö98
• Utvecklar förståelse för sin egen delaktighet i […] och för enkla naturvetenskapliga fenomen
• Ställs inför nya utmaningar som stimulerar lusten att erövra nya färdigheter, erfarenheter och kunskaper

Lpo94
• Känner till och förstår grundläggande begrepp och sammanhang inom de naturvetenskapliga, tekniska, samhällsvetenskapliga och humanistiska kunskapsområdena

Kursplanen för år 5 i fysik
• Eleverna ska insikt i grunderna för ljusets egenskaper och ögats funktion

Konkret mål för barnen i förskolan/skolan
• Barnen/eleverna ska utveckla förståelse för en av ljusets egenskaper - reflektion

Genomförande av lärandetillfälle i förskola och skola

Vi kommer att genomföra två lärandetillfällen, ett i förskolan och ett i skolan, då vi tillsammans med barn och elever ska diskutera och genomföra ett experiment som har sin utgångspunkt i ljusets reflektion. Vi har valt att i förskolan och skolan utgå från samma planering och delmoment under genomförandet av lärandetillfället.

Vi kommer att introducera lärandetillfället på samma sätt i förskolan som i skolan och det kommer ske genom att vi börjar prata om vad ljus är för någonting och även fråga barnen och eleverna vad de tror och har för uppfattningar om ljus. Därefter ska vi fråga och tillsammans försöka föra fram barnens tankar om vad det egentligen innebär när man säger att ljus reflekteras. Frågan är en fortsättning på den frågan vi valt att använda som utgångspunkt i vår Concept Cartoon, då vi vid tidigare tillfällen har frågat barn och elever om varför man kan se sig själv i spegeln?

Material som vi kommer att använda under experimentets gång är laserpekare, ficklampa, spegel (relativt stor), snöre och en tennisboll. Det vi vill att de ska undersöka och upptäcka är ljusets reflektion och på en grundlig nivå skapa en förståelse för hur det fungerar. Vad händer när man lyser med laserpekaren eller ficklampan på spegeln? Vi kommer även be dem att pröva och lysa från olika vinklar för att se om det blir någon skillnad på reflektionen och träffpunkten beroende på vart man står i förhållande till spegeln. Spegeln kommer först stå mot en vägg och sen lägger vi den ner på golvet. För att försöka konkretisera och tydliggöra ljusets reflektion ännu mer ska vi använda oss av ett snöre och tennisboll för att demonstrera ljusets reflektion från ljuskällan till spegelns yta och från ytan till träffpunkt. Det tror vi underlättar deras förståelse och lärande för hur ljuset reflekteras. När vi har genomfört det momentet kommer vi ta bort spegeln och be barnen och eleverna att lysa på väggen istället. Frågor som vi då kommer ställa är: Vad hände? Hur reflekteras ljuset nu? Ser ni någon skillnad?

Utförlig lektionsplanering och struktur
• Presentera Concept Cartoon. Gå igenom och diskutera påståendena. Vad tycker/anser eleverna?
• Genomgång & Feedback (elevernas uppfattningar)
1. Materialet är en viktig faktor till att vi kan se oss själva i spegeln men är inte en tillräcklig förklaring till varför.
2. Ljus! Hur kan vi undersöka sanningen i att ljuset spelar någon roll? Vad är ljus? Vad är en ljuskälla och vilka alternativa ljuskällor har vi och använder vi?
3. Experiment med laserpekare och spegel. Boll, snöre & spegel
4. Synliggöra lektionens syfte: Reflektion. Presentera vad reflektion är i förhållande till spegeln. Avslut a med att visa grisen.
5. Utvärdering av måluppfyllelse efter lektion. Vi återgår till CC och pratar med eleverna om vad de anser vara det mest pålitliga påståendet.

Detta är den Concept Cartoon som utarbetades av oss utifrån barn och elevers svar på frågan "Hur tror ni att vi kan se oss själv i spegeln". Vi använde denna som utgångspunkt vid lärandetillfällena samt utvärderingen av mål och syfte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar