fredag 26 februari 2010

Undervisning - etik och samhälle

I gruppen diskuterade vi de tre aspekterna i den naturvetenskapliga undervisningen som är uppdelade i tre aspekter. Pedagogen ska vara medveten om och förhålla sig till barn och elever utifrån dessa tre aspekter:
  • Naturvetenskap
  • Naturestetik
  • Naturetik

Vår diskussion inom gruppen fokuserade på naturetiken då litteraturen och föreläsning behandlade detta. Vi försökte förstå och reflektera kring den etiska aspekten i våra utvalda temaområden, ljus och luft.

Först refletkerade vi om hur den estetiska aspekten kan yttra sig när man fenomenet ljus. Människan omringas ständigt av upplevelser och känslor som tar sig i form i omgivningen. Det som vi upplever eller uppfattar som t.ex. vacker och fult, skönt och otäckt, skrämmande och härligt skapas genom våra sinnen. Synen skulle för oss vara svart om ljuset inte existerade och de estetiska upplevelserna skulle försvinna.

Utifrån ett etiskt perspektiv har det dykt upp en fråga som skulle väcka en etisk diskussion i t.ex. klassrumet. Om ljuset inte fanns, vad skulle då hända?

Andersson (2008) nämner att den etiska aspekten kan tas i form bland elever då läraren diskuterar globala miljöfrågor med eleverna i förhållande till andra nationer. Det kan t.ex. vara att läraren använder Sverige som utgångspunkt och jämför Sverige med t.ex. USA och diskuterar för och nackdelar med den industriella framväxten och hur mycket det påverkar miljön.

Ginner & Mattsson (1996) skriver i kap. 8 om handikapp och samhällets syn på det. Ett etiskt dilemma kan diskuteras med elever utifrån perspektivet handikapp och hur det kan påverka människans och dess omgivning samt hur samhället i Sverige sattsar på att även de handikappade får ett bra liv. Då tror vi elever kan få en tydlig uppfattning om hur livsvärderingar i människors liv kan skilja sig åt. Vi tycker detta är viktigt att som pedagog synliggöra detta för eleverna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar