onsdag 3 februari 2010

Utgångspunkter i undervsingen 20100203

Artikeln genomsyras av författarnas tankar om att undervisningen inom naturvetenskapliga ämnen ska grundas på "doing science". Det menar artikelns författare med att den vetenskapliga undervisningen ska erbjuda barnen att vara ständigt delaktiga och arbeta praktiskt för att nå bättre förståelse för naturvetenskapligt innehåll. I längden anser vi att det inte är lönt att memorera teoretiska begrepp eller fakta från böcker utan det krävs att eleverna också får möjlighet att använda begrepp eller teoretiska budskap inom naturvetenskapen, i praktiska övningar/utflykter/laborationer.

Vad ska lärare ha för utgångspunkter i den naturvetenskapliga undervisningen?

I artikeln "Teaching young children science: Three key points" framhävs ett tydligt vad de vill att lärare ska tänka på när de planerar och genomför sin naturvetenskapliga undervisning. Artikeln tar upp tre huvudpunkter för just detta ändamål: utvecklingsmässigt lämpliga övningar, undervisningsmodell i fem steg och olika typer av frågeställningar som läraren kan använda tillsammans med undervisningsinnehållet.
För att författare ska föra naturvetenskaplig undervisning krävs det enligt artikelförfattarna att läraren införskaffar sig kunskap inom tre grundläggande områden för att engagera barn och elever i undervisning som är lämplig för dem. Dessa punkter är:
  1. Kunskap om barns utveckling (även kognitivt)
  2. Kunskap om individuella skillnader
  3. Kunskap om den sociokulturella omgivningen barnen befinner sig i
Sjöberg (2005) menar att en grundläggande utgångspunkt för undervisning är lärarens egna kunskap för ämnet. Läraren behöver grundläggande kunskaper om vetenskapens fenomen, natur och dess särart samt dess historiska utveckling. Det betonas även att läraren inte behöver vara en expert men att det ska finnas grundläggande förståelse för undervisningsämnena. Eleverna ska också få vara ständigt delaktiga då de ska få tillfälle att reflektera och diskutera med varandra och på så sätt få igång en diskussion då de kan lära av varandra och hjälpa varandra att förstå naturvetenskapligt innehåll. Vi tror att elever är bra på att uppskatta att en lärare också är "bara en människa" och även lär de sig att det inte går att lära sig allt på egen hand utan det krävs att barn/elever samarbetar och finner gemensamma lösningar.

Undervisningens ska utgå från barnens/elevernas erfarenheter. Vi diskuterade att hur en lärare kan anpassa omgivningen till naturvetenskapen och hitta verklighetens möjligheter för att tydliggöra och skapa en bättre förståelse för barnen/eleverna. Ginner & Mattsson (1996) anser i likhet med det tidigare nämnda att vi ska utgå från den teknik som finns i elevers vardag och omgivning.
Med att ha ovan nämnda utgångspunkter i åtanke kommer lärare också hitta och skapa möjligheter som synliggör naturvetenskapen i elevers vardag. Attityden till naturvetenskapen ska vara positiv i det avseende med att vi tror att barnen/eleverna lätt tar efter vad andra tycker och hur lärare förhåller sig till innehållet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar