måndag 22 mars 2010

Fotosyntes i undervisnings sammanhang

Inspiration och tips till att på ett enkelt sätt resonera med barnen om vad som sker i fotosyntesen och vattnets kretslopp, dessa två ganska komplexa och abstrakta processer, hittade jag på lektion.se. Innehåller bra utvärderingsfrågor som skulle kunna ställas till barnen för att få feedback på deras kunskaper. Jag uppskattar att dessa kan vara lämpliga både för förskolebarn samt lågstadieelever.

Naturskolebladet (Nr 64:2007) visar på ett annat sätt hur fotosyntesen kan förklaras till barnen. Man kan använda liknelsen med kocken Klorofyll:
”I varje blad finns det en kock som lagar mat med ingredienserna vatten och luft (koldioxid) på sin spis solen. Maten han lagar är olika orters socker. Kocken får rester över i köket som slängs ut igen och det är syret. På hösten så stänger köket när alla bladen ramlar av. ”
Man kan spela teater för de yngsta barnen och låta möta kocken Klorofyll i skogen eller på ängen bland alla växterna. Barnen kan få smaka på olika sorters socker som kocken har lagat, till exempel strösocker eller skivade morrötter. De äldre eleverna kan göra egna teaterpjäser om kocken Klorofyll och fotosyntesen. På ”you tube” finns en film om fotosyntesen som gjordes av en skolpojke (http://www.youtube.com/watch?v=6b4sDPN8tWo).

Genom att odla och göra odlingsförsök kan elever skapa förståelse för att ljus är viktigt fär växterna. Elever kommer ofta med förslag att en växt behöver vatten, jord och näring för att leva, men glömmer ofta det viktigaste, ljuset! Man kan ställa någon planta på ett ställe utan ljus och en annan på fönsterbänken. Båda får de andra behoven tillfredställa på samma sätt. Man kan också göra slutna kretslopp genom att odla växter i en stor glasburk med tätt lock. Det går bra att använda sig av gräsmattan, täcka en bit med en mörksopsäck och se vad som har hänt efter några veckor med gräset. Man kan skapa konstverk om man klipper till figurer i sopsäcken.
(www.naturskolan.lund.se)

En mycket fin bok om växtligheten, dess livsprocesser och varför är växter så viktiga för människor och djur, hittade jag i mitt barns bokhylla - ”Fantastiska växter”. Den kan klassificeras som en bilderbok med kompletterande faktatext. Underbara bilder bjuder på att ställa många nyfikna frågor hos barnen. Boken behandlar områden som ”Så fungerar växterna, växtriket, vegetationstyper och växter och människor”.
(Bra böcker, 1995, Fantastiska växter.)

1 kommentar:

  1. Detta var verkligen praktiska och intressanta tips. Jag nämnde i en tidigare kommentar att det skulle vara intressant att arbeta med fotosyntesen tillsammans med eleverna men visste inte riktigt hur detta skulle gå till på ett för eleverna tilltalande sätt. Men dessa exempel är verkligen tydliga.

    Exemplet som bestod av att täcka över en bit av gräsmattan är verkligen tilltalande då jag anser att om man ska undervisa barn om fotosyntesen behöver de också se vad som händer om man tar bort ljuset som är en mycket viktig komponent i fotosyntesen. Att använda sig av en så tydlig kontrast tydliggör fotosyntesens funktion.

    SvaraRadera