måndag 22 mars 2010

Hur ser vi färger?

Jag har tidigare i bloggen tagit upp om hur ljuset reflekteras på olika ytor och hur ljuset bryts. Jag tänkte fortsätta men gå in mer på ljusets funktion för hur vi ser färger. Eva pratade i ett tidigare inlägg om varför växter är gröna och jag tänkte fortsätta i den banan men också prata om ögats funktion. Ögat har två typer av synceller på näthinnan. De kallas tappar och stavar. Hade inte vi haft stavarna hade vi inte kunnat se färger alls. Med tapparna kan vi uppfatta färger och det finns mest tappar i den del av näthinnan som kallas gula fläcken. När ljusets återspeglas från det som vi riktar blicken mot eller fokuserar på, faller på gula fläcken.

Som vi redan vet har ljus av olika färg olika våglängd och det finns tre olika typer av tappar: de som bäst kan uppta (absorbera) ljus av våglängderna 445-450nm (violett), de som bäst upptar ljus av våglängderna 525-535nm (grönt) och de som bäst upptar ljus av våglängderna 555-570nm (gult). De olika tapparna kan "se" olika färger på grund av att de innehåller olika pigment, molekyler som ändras när de träffas av ljus. Men då dök frågan upp i mitt huvud: fastän vi bara har tre tappar så kan vi ändå se fler färger än grönt, blått och gult. Hur kommer det sig?

Jo, då har jag lärt mig följande att anledningen till att vi kan se fler färger är:
  • att det kan komma in ljus av mer än en våglängd samtidigt i ögat. Om ljus av två våglängder blandas ser vi inte två färger utan en ny färg och när
  • många tappar skickar nervimpulser till hjärnan samtidigt tolkar hjärnan det som en färg. Hjärnan sammanför alla nervimpulser från ögat till en helhet och tolkar informationen

1 kommentar:

  1. Tack Andreas för att du utvecklade så bra som jag skrev lite mer generellt om ögat.Ha läst med mina barn om kattens öga så jag tänkte att det kan vara intressant för också, en katt är nämligen mycket populärt ämnesområde för små barn.

    SvaraRadera