onsdag 24 mars 2010

Intervju " Varför tror ni att man kan se sig själv i spegeln"- årskurs 1 (24.03.10)

Idag har jag frågat elever om deras tankar runt hur kommer det sig att man kan se sig själv i spegeln. Jag hade med mig en lagom stor spegel och jag tror att det påverkade lite att de första tankarna rörde sig runt materialet som elever tror sig för att spegeln är tillverkat av.
- "Det finns glas och det finns mörkt på baksidan. Om det inte skulle suttit något bakom glaset så skulle man inte se sig själv."
Sedan började funderingar bredda sig till att man kan se saker bredvid och bakom sig i spegeln. Nästa tanke var att man kan se sig själv också i glasrutor, grytor, i brödrosten och i en folie.
Jag väckte nya tankar hos elever när jag ställde frågan om de hade varit i Liseberg i spegelhuset. Många erfarenheter och historier presenterades av eleverna som svar på denna frågan: långa ansikten, smala kroppar, bamse stora musklar och även att man gick in i en spegel för att man trodde att det var en utgång.
När jag sedan utmanade tankar hos eleverna om de kan se sig själva i spegeln när det mörkt i badrummet på kvällen, när de släcker lampan, så var det några som sa "nej" men också några som sa "ja". En flicka utryckte tanken i denna sammanhang som att "spegeln kan ge ljus. Det kan komma lite från spegeln, när den riktas mot något annat."
Sista frågon ställde själva läraren till eleverna och det var om de kan se sig själva i vattnet också. Det kändes att alla elever hade denna erfrenhet med sig, alla fick se sin spegelbild någon gång i vattenyta. Med att låta eleverna tänka över hur kommer det sig att man kan spegla sig i vattenytan, när det finns ingen glas där, lovade jag att nästa gång när vi ska träffas så ska vi experimtera med spelgeln och spegelbilden som blev glatt uppskattat av alla elever.
Som ni kan se så är det inte direkt ljusets egenskaper som dyker upp i tankarna hos eleverna i sammanhanget med en spegelbild. Det blir mycket spännande att genomföra vår lektion och undersöka om det kommer fram några A-HA upplevelser hos eleverna.
PS: Tack Andreas för assisterande och hjälp under intervjun!

1 kommentar:

  1. Riktigt intressant intervju! Jag är övertygad att den kommer vara till god hjälp när ni ska ha ert lärandetillfälle! Ser med spänning fram mot att se utfallet av er lektion. Vi ses om en stund!

    SvaraRadera