söndag 21 mars 2010

Intervjun

Jag ställde vår intervjufråga fredagen den 12 mars i helklass(fick ta ca 10-15 min av en lektion).
Frågan löd: Varför tror ni att man kan se sig själv i spegeln?

Dessa var svaren:
  • Vatten i spegeln
  • Ögon
  • Putsad spegel
  • Slipad spegel
  • Sand
  • Svart skiva på baksidan
  • En glasruta på spegeln
  • En färg under glaset
  • Solen
  • Ljuset
  • Eld
  • Lampor
  • Vinklar
Eleverna blev lite ställd från början och frågade mig om jag hade svaret, jag svarade dem att jag inte visste och att jag ville ha reda på deras åsikt och tankar utifrån frågan. De tyckte det var en svår fråga och svaren kom efter lite olika betänketider.

1 kommentar:

  1. Mycket intressant att upptäcka under en intervju att elevers svar tillsammans är mycket nära det som egentligen gäller för spegelbild med förklaring utifrån det naturvetenskapliga perspektivet. Skulle vara intressant att utveckla svar som "ljuset och vinklar" med att ställa följdfrågor till eleverna. Du skriver att det verkade vara svårt att svara på frågan. Med tanke på att eleverna är i årskurs två, dyker det upp en reflektion att än så länge hade eleverna tydligen ingen undervisning riktad till ljusets egenskaper. Är det ett område som är för abstrakt för eleverna att förstå eller är denna ingen "traditionell" ämnesområde i tidiga åldrars unedrvisning?

    SvaraRadera