onsdag 12 maj 2010

Besök på Dalénium

Vår dag började klockan 8.00 då Maria Larsson öppnade dörren till Dalénium för oss, Maria var vår handledare för dagen. Informationen som vi fick var att vi mellan 8.00 och 8.50 fick gå runt och undersöka de olika stationerna med olika experiment och material som har med teknik och naturvetenskap att göra, sedan skulle två klasser komma på besök.













8. 50 kom en årskurs femma som skulle introduceras inom det matematiska området ”bråk”. Eleverna delades upp till två grupper och även vi, då Sofia och Eva följde med en grupp och Maria med en annan. Anledningen var att vi var tvungna smälta in i elevgrupperna för att få insyn i Daléniums verksamhet. På den ena stationen fick eleverna arbeta med cirklar och kort. På den andra stationen fick eleverna var sin kvadrat som de skulle klippa till delar och skriva ner hur stor delen var. Båda två stationerna skulle stärka elevernas förståelse för delar och bråk i dess olika uttrycksformer. Eleverna verkade fokuserade och intresserade av matematiken som kanske var på ett litet annorlunda sätt än i klassrummet.
Här är fyra olika lösningar på bråk så att det ska bli en hel. Eleverna uttryckte sig på olika sätt när de redogjorde för detta och det syndes tydligt på uppgiftspapprena

Vid lunchtid kom an annan årskurs tvåa som varit på Dalénium vid ett flertal tillfällen tidigare. Eleverna gick fritt bland olika stationer och utforskade naturvetenskap och teknik på egen hand. En tanke vi fick under detta tillfälle var att eleverna inte fick någon direkt förklaring av personalen som skulle väcka vetenskapliga tankegångar om de olika stationernas syfte. Vissa saker var även svårt för oss att förstå.

Det var så påtagligt, när vi själva fick går runt och testa de olika saker, hur vi kan förstå naturen igenom tekniken. Ginner och Mattsson (1996) påpekar att tekniken är något som vi sätter emellan oss och naturen, att tekniken är människogjord. För en lärare är det därmed lättare att använda teknik för att få eleverna förstå olika fenomen och även hur viktig tekniken är i vår vardag. Här tycker vi att Dalénium ger många möjligheter då inte skolans resurser räcker till. Att använda science center som komplement i vår undervisning är för oss en självklarhet då eleverna eller barnen i förskolan kan få på ett lekfullt sätt ta till sig förståelsen av olika fenomen via naturvetenskap och teknik.


Sofia tar i för att skapa en strömvirvel! Här blir det påtagligt vilken kraft vattenströmmar har.

Referenser: Ginner, T. & Mattsson, G. (1996). Teknik i skolan. Lund: Studentlitteratur.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar